حقوق خانواده
عذرا خاتمی؛ حسین حیدری
چکیده
درد جاودانگی ریشه در فطرت بشر دارد. از دیرباز آدمیان هیچگاه دوست نداشتند در پرانتز بین تولد تا مرگ محصور باشند. بیگمان فرزندآوری یکی از راههای درمان این درد و ارضای احساس عدم مرگ و محدود بودن بوده است. ایرانیان باستان نیز بر این نیاز جامه متافیزیکی پوشانیدهاند. به باور آنان، کسی که فرزند ندارد، حیاتش به قبل از پل چینوت محدود ...
بیشتر
درد جاودانگی ریشه در فطرت بشر دارد. از دیرباز آدمیان هیچگاه دوست نداشتند در پرانتز بین تولد تا مرگ محصور باشند. بیگمان فرزندآوری یکی از راههای درمان این درد و ارضای احساس عدم مرگ و محدود بودن بوده است. ایرانیان باستان نیز بر این نیاز جامه متافیزیکی پوشانیدهاند. به باور آنان، کسی که فرزند ندارد، حیاتش به قبل از پل چینوت محدود میشود و بی فرزند نمیتواند از پل درگذرد و خلود یابد. از اینرو قوانین ارث بازماندگان در راستای پذیرش فرزندی و فرزندخواندگی اهمیت بسیار یافته است. این مقاله به بررسی قوانین فرزندآوری، فرزندخواندگی، پلگذاری و سهمالارث بازماندگان در سنت زرتشتی میپردازد و متون کهن مزداپرستان را میکاود و همچنین آنها را با احوال شخصیه زرتشتیان در حقوق مدنی ایران معاصر مقایسه میکند. این مقایسه تغییرات بسیاری را نشان داده و عوامل تغییرات را بررسی میکند.